Adalah menjadi satu sifat semulajadi manusia,
suka mencari kepuasan, kerana kejadiannya Allah bekalkan dengan sifat-sifat
rasa cinta dan kasih sayang, sifat pemujaan dan penyerahan. Ini menunjukkan
dalam diri setiap manusia sudah tertanam nilai-nilai tersebut itu sejak lahir. Jadi sepanjang tempoh waktu hidupnya setiap manusia akan sentiasa mencari jalan bagi memenuhi
tuntutan sifat-sifat semulajadinya itu. Mencari kepuasan.
Berbagai cara manusia
memuaskan sifat-sifat itu tadi, sama ada didorong oleh naluri dirinya sendiri
mahupun oleh sesuatu yang ditemuinya dari sekitarannya. Yang nyata kepuasannya
harus dipenuhi.
Bagi memenuhi tuntutan dalaman inilah maka Allah swt
menyediakan objek-objek tertentu yang dapat dilihat, tetapi yang diisytiharkan
suci untuk dilihat bagi tujuan membangkit-kan kenang-kenangan terhadap-Nya, di
samping mengingati sejarah upacara-upacara yang berkait dengan para nabi dan
rasul-rasul-Nya. Objek-objek itu Allah sediakan dan diisytihar sebagai
syiar-syiar-Nya, sebagai tanda keagungan dan kebesaran-Nya, dan menjamin
sesiapa yang mengagungkan-nya adalah umpama mengagungkan-Nya.
Allah swt juga membenarkan manusia untuk memuaskan
keinginan semulajadinya (kecintaan, keakraban dan pemujaan) melalui objek-objek
itu, firman-Nya, Demikianlah (perintah
Allah); dan barangsiapa mengagungkan syiar-syiar Allah maka sesungguhnya itu
timbul dari ketakwaan hati (al-Hajj, 32).
Objek-objek yang dimaksudkan itu ialah kaabah Baitullah, makam Ibrahim, bukit
Safa dan Marwa, seperti yang disebut dalam ayat 26 surah yang sama, yang
maksudnya, Dan (ingatlah),
ketika Kami memberikan tempat kepada Ibrahim di tempat Baitullah (dengan
mengatakan), ‘Janganlah kamu mempersyarikatkan sesuatu pun dengan Aku dan sucikanlah
rumah-Ku ini bagi orang-orang yang tawaf, dan orang-orang yang beribadat, dan
orang-orang yang rukuk dan sujud (al-Hajj, 26).
Supaya mereka menyaksikan berbagai manfaat bagi mereka
dan supaya mereka menyebut nama Allah pada hari yang ditentukan atas rezeki
yang Allah telah berikan kepada mereka berupa binatang ternak, maka makanlah
sebahagian daripadanya dan (sebahagian lagi) berikanlan untuk dimakan
orang-orang yang sengsara lagi fakir (al-Hajj, 28).
Sedarilah, inilah antara
sebab-sebab Allah swt mewajibkan umat Islam mengerjakan ibadah haji, malah
ibadah ini diangkat lebih tinggi darjatnya sehingga dijadikan RUKUN ISLAM.
Bacalah lebih lanjut dari buku
RUKUN ISLAM
Asas dan Tonggak Way of Life,
Terbitan Karisma
Publishing.
Ada dua perkara yang penting yang disebut dalam ayat ini, supaya
mereka menyaksikan berbagai manfaat bagi mereka dan korban binatang ternak.
Jadi maksud ayat ini ialah bahawa kaabah dan lain-lain itu adalah sebagai syiar
Allah untuk disaksikan bagi melepaskan rasa cinta rindu dan pemujaan terhadap-Nya
Allah swt. Inilah antara manfaatnya disediakan kaabah Baitullah itu. Demikianlah
(perintah Allah); dan barang-siapa
mengagungkan apa-apa yang terhormat di sisi Allah maka itu adalah lebih baik
baginya di sisi Tuhannya (al-Hajj, 30).
Apa
yang disebutkan di sini ialah gambaran suasana musim haji, di mana bakal-bakal
haji diseru juga agar melakukan korban dengan menyebut nama Allah, dari
binatang ternak pada hari-hari yang ditentukan iaitu 10-13 Zulhijjah.
Apabila disebut
sejarah upacara yang berkait dengan para nabi dan rasul, mengingatkan kita
kepada sifat-sifat kasih sayang Nabi Yahya, seperti yang disebut dalam al-Quran, Hai
Yahya, ambillah al-Kitab (Taurat)
itu dengan sungguh-sungguh, dan Kami berikan kepadanya
hikmah selagi ia masih kanak-kanak; dan rasa belas kasihan yang mendalam
dari sisi Kami dan kesucian (dari
dosa); dan ia adalah seorang yang bertakwa’. (Maryam, 12-13).
Manakala Nabi Ibrahim adalah
lambang kecintaan dan dedikasi. Dalam al-Quran disebut bagaimana Nabi Ibrahim
sanggup mengor-bankan anaknya ketika kecil lagi malah sanggup meninggalkan
isteri dan anak bayinya ke suatu tempat yang
gersang tanpa sebarang bekalan, Dan
Kami panggillah dia, ‘Hai Ibrahim, sesungguhnya kamu telah membenar-kan mimpi
itu, sesungguhnya demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang
berbuat baik. Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian yang nyata’.
(as-Syafaat, 104-106). Dan lagi, Sesungguhnya
Ibrahim itu benar-benar seorang yang
penyantun lagi penghiba dan suka kembali kepada Allah (Hud, 75). Inilah
tahap kecintaan para Nabi kepada Allah swt,
umpamanya Nabi Ibrahim, sehingga sanggup mengorbankan anaknya Ismail
demi kecintaannya kepada Allah.
Analoginya, mungkin boleh
dilihat umpamanya sepasang suami-isteri yang baru menerima anak sulung yang
sekian lama dinanti-nanti-kannya, setelah kelahirannya si ibu meminta untuk
menjaganya. Atas rasa cinta kedua-dua suami isteri kepada satu-satunya ibu yang
masih ada, lalu diserahkannya. Inilah lambang kasih sayang anak dan menantu
kepada ibunya.
Jadi ibadah haji ini adalah
caranya umat Islam melampias rasa kecintaan dan memuaskan naluri semulajadinya:
ibadah ini mengan-dungi upacara-upacara dan formaliti yang berkait dengan tawaf menge-lilingi
Kaabah, saie dari bukit Safa ke bukit Marwa, dan syiar-syiar Allah yang lain
itu tadi, bagi memenuhi desakan dalaman yang tersebut itu. Dalam al-Quran disebut,
Dan (ingatlah); ketika Kami
memberikan tempat kepada Ibrahim di tempat Baitullah (dengan mengatakan)
‘Janganlah kamu mempersekutukan sesuatupun dengan Aku, dan sucikanlah rumah-Ku
ini bagi orang-orang yang tawaf, dan orang-orang yang beribadat dan orang-orang
yang rukuk dan sujud. Dan berserulah kepada manusia untuk mengerjakan haji,
nescaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, dan mengenderai unta
yang kurus yang datang dari segenap penjuru yang jauh; supaya mereka
menyaksikan berbagai manfaat bagi mereka dan supaya mereka menyebut nama Allah
pada hari yang telah ditentukan atas rezeki yang Allah telah berikan kepada
mereka berupa binatang ternak. Maka makanlah sebahagian daripadanya dan
(sebahagian lagi) berikan-lah untuk dimakan orang-orang yang sengsara lagi fakir. Kemudian hendaklah mereka menghilangkan
kotoran yang ada pada badan mereka dan hendaklah mereka menyempurnakan
nazar-nazar mereka dan hendaklah mereka melaku-kan tawaf sekeliling rumah suci
itu (Baitullah) (Hajj,
26-29).
Maka terbentuklah ibadah haji yang
zatnya terdiri daripada rukun-rukun seperti berikut:
·
Ihram (berniat mulai mengerjakan haji dan
umrah),
·
Berwukuf di Padang Arafah pada 9 Zulkhijah,
mulai daripada tergelincir matahari sampai terbit fajar 10 Zulkhijah. Maksudnya
setiap bakal haji hendaklah berada di sana dalam tempoh waktu tersebut, walapun
sekejap,
·
Tawaf (mengelilingi Kaabah). Tawaf untuk
rukun haji ini dinamakan tawaf ifadah,
·
Saie (berlari-lari anak dari Bukit Safa ke
Bukit Marwah),
·
Bercukur atau menggunting rambut, paling
kurang tiga helai, dan
·
Tertib, melaksanakan rukun-rukun ini bermula
dari 1.
Di samping enam rukun ini ialah perkara-perkara yang
wajib dipanggil wajib-wajib haji.
Mungkin ada orang akan bertanya mengapa-kah pula ada wajib-wajib haji? Sebagai
ibadah puncak, perkara-perkara yang wajib itu mengandungi nilai-nilai dalaman bagi melengkap-kan nilai-nilai dalaman
daripada rukun-rukun tadi. Kerana banyak ayat al-Quran dan hadis yang berkaitan
dengan ibadah haji, justeru dijadikannya sebagai sebahagian daripada perkara wajib dalam ibadah ini. Wajib-wajib
haji ialah:
·
Berihram di
Miqat (tempat yang ditentukan dan masa tertentu),
·
Berada di
Muzdalifah sesudah tengah malam iaitu pada malam Hari Raya Haji
selepas berada di padang Arafah,
·
Melontar
Jumrah Aqabah pada Hari Raya Haji, iaitu 10 Zulkhijah,
·
Melontar tiga
Jumrah: iaitu jumrah pertama, kedua dan ketiga, menggunakan tujuh anak batu,
setiap satu jumrah. Waktu melontarnya ialah selepas gelincir matahari,
·
Bermalam di
Mina,
·
Tawaf wida’ iaitu tawaf
pada saat-saat hendak meninggalkan Mekah,
·
Menjauhi
larangan-larangan iaitu perkara yang diharam-kan semasa berihram.
Kebanyakan kita menunaikan haji hanya untuk melunaskan
tuntutan Rukun Islam sahaja, kita melakukannya hanya dijaganya dari dua aspek
sahaja iaitu rukun-rukun haji dan wajib-wajib haji semata-mata: rukun-rukun
haji bagi menentukan haji kita sah, manakala wajib-wajib haji pula bagi mengelakkan
dari dikenakan denda yang disebut dam.
Sekadar untuk sah haji tidak
banyak yang hendak dipertimbangkan, kerjakan sahaja rukun-rukun dan
wajib-wajib haji itu tadi.
tetapi
apakah ini hakikat ibadah haji yang Allah swt
dan Rasul-Nya kehendaki, iaitu ibadah yang dilaksana
sekadar mencapai sah hajinya sahaja.
Haji yang mabrur.
Haji adalah ibadah dalam Rukun Islam. Apakah ertinya Rukun
dan apakah ertinya Islam! Rukun bererti asas dan tonggak,
manakala Islam adalah cara hidup. Justeru ibadah haji haruslah
yang merealisasikan konsep ini iaitu ibadah yang menjadi asas dan tonggak cara hidup
Islam.
Apakah cara hidup
yang boleh dipelajari dari ibadah haji?
Satu contoh: keteika berihram haji kita dilarang membunh
binatang dan merosakkan tumbuhan. Hukum ini mengajar erti menjaga alam sekitar.
Tumbuhan dan binatang itu adalah ikon kepada alam sikitar.
Untuk mengharap haji yang mabrur hal-hal yang berkaitan
dengan alam sekitar ini harus dijadikan amalan selepas bergelar haji dan hajah.
Hakikatnya haji adalah ibadah yang mentransformasi
seseorang hamba kepada kualiti diri sebagai seorang Muslim. Nilai dari contoh
itu tadi adalah yang tertinggi lantaran ibadah haji adalah ibadah terakhir
dalam Rukun Islam. Selepas ini tiada lagi ibadah yang disediakan bagi
mempertingkatkan kualiti cara hidup. Inilah kualiti
yang memungkinkan seseorang mendapat haji yang mabrur. Imam Nawawi dalam
Syarah Shahih Muslim menyebut, Antara tanda haji yang mabrur ialah
seseorang yang pulang dalam keadaan yang lebih baik daripada sebelumnya serta
tidak mengulangi perbuatan maksiat. Fahamlah kita bahawa haji yang mabrur
itu adalah haji yang memberi kesan kepada pelakunya.
Justeru, para jemaah haji seharusnya tidak hanya
memikirkan kesahan hajinya,
sebaliknya sedaya upaya bertekad menjernihkan hati dan akhlaknya dengan
nilai-nilai yang terkandung dalam ibadah haji. (bersambung)
No comments:
Post a Comment